St vd Brink laat bedrijfskleding bij chauffeur thuisbezorgen

Het transportbedrijf St vd Brink uit Ermelo is moeilijk te missen. Met achthonderd collega’s en bijna vijfhonderd vrachtwagens kom je het transportbedrijf onderweg vrijwel gegarandeerd tegen. Sinds 2015 verzorgt HKV de bedrijfskleding voor St vd Brink. Directeur Gerrit Jan Mulder legt uit waarom het bedrijf destijds overstapte van jaarlijkse gezamenlijke inkoop, naar persoonlijke bestellingen van de chauffeur. Mét bezorging aan huis.

“Chauffeurs zijn het visitekaartje van ons bedrijf, dus het is belangrijk dat zij er netjes bijlopen.”

Gerrit Jan Mulder - Directeur St vd Brink
‘Voorheen bestelden we via een lokale leverancier ieder jaar een nieuwe partij jassen’, vertelt Gerrit Jan. ‘Het ene jaar zag de jas er zus uit, het andere jaar weer zo. Hoewel altijd het logo van St vd Brink erop voorkwam, was er niet een duidelijke lijn in de kleding. Dat wilden we professionaliseren, door een keuze te maken in een vast kledingpakket voor ons bedrijf.

Tegelijk zochten we een oplossing voor de administratieve rompslomp die kwam kijken bij de verdeling van onze kleding over de achthonderd collega’s in het land. Het was telkens weer een uitdaging om de juiste maat bij de juiste persoon te krijgen. Daarom besloten we dit uit te besteden en gingen we op zoek naar een partij die ons het werk compleet uit handen kon nemen.’
"We hebben sinds kort een nieuw bedrijfslogo. Daarvoor gaan we opnieuw samen om tafel om advies te vragen hoe we dat het best kunnen doorvoeren. Uniforme uitstraling is daarbij belangrijk, maar tegelijk willen we ook duurzaam omgaan met onze kleding."

Bestelsysteem

‘HKV kwam in de markt duidelijk als ervaren speler naar voren’, vertelt Gerrit Jan verder. ‘Er is veel ervaring met bedrijfskleding en de oplossing die we zochten voor onze administratieve uitdaging hadden zij bovendien al werkend in huis, in de vorm van een persoonlijk bestelsysteem. Daarmee bestelt iedere collega zelf de kleding die hij of zij nodig heeft. Omdat het vervolgens bij die medewerker zelf wordt afgeleverd, doet de medewerker persoonlijk de controle van zijn of haar kleding en is er administratief bijna niets meer te doen.

Alleen de toewijzing van de credits zijn nog aan ons. Iedere medewerker krijgt bij ons namelijk twee keer per jaar een aantal punten toebedeeld, waarmee de kleding besteld kan worden. We doen dat bewust twee keer per jaar, omdat we daarmee voorkomen dat collega’s in het voorjaar het complete budget opmaken aan zomerkleding en vervolgens voor de winter tekortkomen. Nu is er voor elk seizoen een nieuw saldo beschikbaar.’
"Vorig jaar bestonden we 75 jaar. HKV had toen als verrassing een trailer beplakt en bij ons geplaatst. Dat was zo leuk!"

Kledingwensen

‘Chauffeurs zijn het visitekaartje van ons bedrijf, dus het is belangrijk dat zij er netjes bijlopen’, vertelt Gerrit Jan. ‘We controleren natuurlijk niet dagelijks of chauffeurs de kleding aandoen, maar we stimuleren het wel actief. Dat begint simpelweg met het comfort. De kleding moet goed zitten, zodat mensen het fijn vinden om te dragen. Daarbij komt dat we ook naar wensen van de chauffeurs luisteren.

Samen met de ondernemingsraad hebben we een passessie gedaan waarin chauffeurs meedachten en wensen aangaven. De kleding is vervolgens aangepast naar die wensen. Aanpassingen hadden bijvoorbeeld te maken met zichtbaarheid in het donker en uiteraard met ons logo, wat erop komt te staan. HKV kon hier goed advies in geven. Omdat ze zo’n divers aanbod hebben, weten ze goed wat er mogelijk is.

We hebben sinds kort een nieuw bedrijfslogo. Daarvoor gaan we opnieuw samen om tafel om advies te vragen hoe we dat het best kunnen doorvoeren. Uniforme uitstraling is daarbij belangrijk, maar tegelijk willen we ook duurzaam omgaan met onze kleding.’

Goede relatie

‘Zowel HKV als St vd Brink zijn familiebedrijven, dus we passen qua cultuur goed bij elkaar’, stelt Gerrit Jan. ‘Ik vind het belangrijk dat je korte lijnen met elkaar hebt en dat je ook gewoon nog een bak koffie kunt doen met de eigenaar. Die directe lijnen zorgen ervoor dat je problemen snel oplost. Sowieso zijn het echt doeners, die van aanpakken weten. Vorig jaar bestonden we 75 jaar. HKV had toen als verrassing een trailer beplakt en bij ons geplaatst. Dat was zo leuk! Dat soort dingen maakt de relatie extra fijn. Ik voel me als klant echt gewaardeerd.’

Wil je weten hoe het echt zit?   

We gaan er direct mee aan de slag!

Oops! Something went wrong while submitting the form.