Nieuwe kledinglijn voor Bnext.nl

Bnext.nl besloot vorig jaar dat het tijd was voor een nieuwe eigen kledinglijn. Vanuit de directie kreeg KAM-coördinator Maarten Schutte de opdracht om alle wensen en eisen op papier te zetten en te onderzoeken wie de juiste partij is om deze restyling uit te voeren. We vroegen Maarten naar de reden achter de restyling en spraken hem over de keuzes die hij maakte in zijn zoektocht naar de juiste partner.

“We wilden een professionele partij aan tafel met veel ervaring in ontwerpen van werkkleding.”

Maarten Schutte – KAM-coördinator Bnext.nl
‘Uitstraling is voor Bnext.nl heel belangrijk’, begint Maarten. ‘Wanneer onze collega’s er netjes bij lopen, straalt dat een stuk kwaliteit uit. Dat vinden we belangrijk. De sloop heeft als branche niet per se een net imago. Als bedrijf willen wij laten zien dat wij een professionele partij zijn die het werk serieus neemt. Kleding is wat dat betreft onderdeel van de Beelen. Hetzelfde geldt ook voor ons wagenpark.

Tot op heden bestelden we onze kleding altijd in losse partijen. Dat betekende dat we bijvoorbeeld ieder jaar een hoeveelheid nieuwe shirts of jassen bestelden voor onze voorraad. Die beheerden we zelf. Naast een uniforme uitstraling van een nieuwe kledinglijn, was het ook de wens om dat voorraadbeheer uit te besteden.’
"Naast een uniforme uitstraling van een nieuwe kledinglijn, was het ook de wens om dat voorraadbeheer uit te besteden."

Wet en wens

‘We begonnen met het inventariseren van alle eisen en wensen voor de nieuwe bedrijfskleding’, vertelt Maarten verder. ‘Gek genoeg zijn er voor ons werk geen wettelijke eisen aan werkkleding. Omdat we voor Rijkswaterstaat werken, zijn er specifiek voor die opdrachten wel regels over zichtbaarheid. Dat geldt ook voor de richtlijnen van de recyclingsector. Verder waren er vooral eigen wensen en praktische zaken, zoals slijtvastheid, ademen van de stof en het draagcomfort. Met dat lijstje en onze wens om het ontwerpen de distributie van de kleding uit te besteden, voerden we vervolgens gesprekken met meerdere partijen. We zijn niet over één nacht ijs gegaan wat dat betreft. Uiteindelijk vonden we in HKV de juiste partner met ruime ervaring.’

High-tech stof

‘Als recyclebedrijf zijn we continu bezig met hergebruik van materialen’, vertelt Maarten. ‘Dat principe wilden we ook in onze kleding terug laten komen. Practise what you preach. We hebben daarom nieuwe kleding die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Dat is een high-tech stof, die enorm goed ademt. We hebben het getest bij sloopwerken en veel collega’s waren dolenthousiast. We bieden nog wel een alternatief met katoen, voor collega’s die hier de voorkeur aan geven, maar stimuleren het gerecyclede materiaal.’
"We zijn niet over één nacht ijs gegaan wat dat betreft. Uiteindelijk vonden we in HKV de juiste partner met ruime ervaring."

Groen als Bnext.nl

‘We hebben een heel specifieke kleur groen als huisstijl’, vertelt Maarten. ‘Het is geen kleur die je op een RAL-waaier tegenkomt. Het maakt ons heel herkenbaar. Deze kleur moest daarom zeker terugkomen in de kleding. Het ontwerp heeft HKV voor ons verzorgd, in nauwe samenwerking met een afvaardiging van onze collega’s. Vooraf hadden we deze kledingcommissie gevraagd input te leveren, op basis van de positieve punten en verbeterpunten van onze huidige kleding.
Inmiddels is de nieuwe kleding af en aan de collega’s overhandigd. Daar hebben we echt een klein feestje van gemaakt. Dus niet gewoon versturen in een bruine kartonnen doos, maar écht mooi inpakken. Alsof je een cadeautje uitpakt. We zijn trots op wat we hebben gemaakt en dat gevoel wilden we hiermee overgeven aan alle collega’s die de kleding nu dragen.’

Wil je weten hoe het echt zit?   

We gaan er direct mee aan de slag!

Oops! Something went wrong while submitting the form.